Nadace Vodafone spouští novou vzdělávací platformu pro seniory. Zapojit se může každý
Používat chytrý telefon zvládá stále více seniorů, ale málokdo z nich dovede využít potenciál moderních technologií na maximum. Nadace Vodafone proto v rámci svého programu Digitální odysea spustila novou vzdělávací platformu, která pomáhá seniorů k samostatnějšímu pohybu v online světě a učí je používat chytrý telefon, ovládat aplikace pro komunikaci s blízkými nebo čelit stále rozšířenějším dezinformacím. Projít Digitální odyseou zvládne opravdu každý, všechny výukové kapitoly jsou totiž dostupné zdarma a nově i v audioverzi.
Nápad na digitální vzdělávací platformu pro seniory není pro Nadaci Vodafone nový. Svou online verzi měla Digitální odysea již při startu vzdělávacího programu v roce 2021, na základě zkušeností nasbíraných mezi seniory za dva roky fungování ale prošla zásadní proměnou a je intuitivnější a uživatelsky příjemnější. Novinkou jsou vzdělávací kurzy zaměřené na aktuální témata – mediální gramotnost nebo online bezpečnost, a také řada nových funkcí. Senioři si mohou například zvětšit písmo, přehrát si jednotlivé kapitoly v audioverzi nebo využít instruktážní videa, která pomohou starším ročníkům založit si třeba Google účet, Gmail nebo WhatsApp.
„Mladší generace jsou často frustrované z toho, že při vysvětlování rodiče či prarodiče nestíhají jejich tempo, případně nerozumějí jejich jazyku. Proto je Digitální odysea skvělým nástrojem, kde se senioři dokážou samostatně vzdělávat vlastním tempem a bez neustálé asistence. Na nové podobě Digitální odysey jsme pracovali spolu s profesionály, kteří se tématu vzdělávání věnují řadu let, a hlavně se seniory samotnými,“ říká Jolana Hájková, programová manažerka Nadace Vodafone. A doplňuje: „Při digitálním začleňování seniorů je zásadní podpora okolí. Přáli bychom si, aby se do výuky seniorů podařilo zapojit jejich blízké a společně si tak všichni užili dobrodružnou cestu za rodinnou digitalizací.“
Program Digitální odysea reflektuje aktuální témata a přichází s co nejpraktičtějšími tipy a triky, které pomáhají seniorům v každodenním životě. Do budoucna se proto zaměří i na digitální komunikaci se státem a jeho institucemi, ať už prostřednictvím praktických návodů k využívání datové schránky nebo portálu občana.
Přehled o prezenčních kurzech a kontakty na digitální asistenty
Někteří senioři se ale nespokojí jen s online vzdělávací platformou. Právě pro ně je na domovské stránce Digitální odysey nový rozcestník, kde najdou kromě online kurzů také další pilíře digitálního vzdělávání – prezenční kurzy pořádané Nadací Vodafone a organizací Moudrá sovička, informace o digitálním vzdělání v knihovnách zapojených do projektu nebo Moudrou Síť, která propojuje seniory s dobrovolnými pomocníky.
„Kromě toho, že se lektoři na prezenčních kurzech seniorům trpělivě věnují, je to pro mnohé i příležitost k navazování nových přátelství. Na nové Digitální odyseji mohou snadno najít, kde se v jejich okolí kurz digitálních dovedností koná. Mohou také napřímo kontaktovat digitálního asistenta, tedy člověka, který jim pomůže s konkrétním problémem, jako je třeba instalace nové služby nebo aplikace,“ doplňuje Hájková.